Wat is knooking?

Knooking: Breien met een haaknaald

Knooking kan ook wel omschreven worden als breien met een haaknaald. Daar komt de naam ‘knooking’ ook vandaan. Het is een samentrekking van de Engelse woorden ‘knitting’ (breien) en ‘hooking’ (haken). Maar het heeft eigenlijk weinig met haken te maken, afgezien van de vorm van de naald. Het werk dat je met knooking maakt ziet eruit als breiwerk.

Wat is een knook?
De knook lijkt op een haaknaald, met een gaatje op het uiteinde, waar je een koord doorheen kan doen. Het koord fungeert eigenlijk als de naald waar de steken van de vorige toer op staan en de knook als de naald waarmee je breit. Het klinkt een beetje vreemd, maar waarschijnlijk wordt het duidelijker als je naar deze video kijkt. Op de onderstaande foto is mijn eerste knooking experiment te zien. Het is nog een beetje onregelmatig, maar oefening baart kunst.knooking

Met de knook kan je eigenlijk alles doen wat je met breien  ook kan doen, zoals recht en averecht breien, maar ook kabels, ajour en rondbreien. En in tegenstelling tot bij breien kan alles met 1 naald. Dus je hebt niet een aparte rondbreinaald en kabelnaalden nodig. In principe kan je met de knook dus ook gewoon breipatronen gebruiken. En je kan er ook nog eens mee haken!

Knooking is in de VS geïntroduceerd door het bedrijf LeisureArts. Zij verkopen de naalden en de patronen, maar ze hebben ook een Youtube kanaal met daarop meer dan 100 video’s over knooking. Dit bedrijf denkt ook aan de linkshandigen onder ons. Van iedere techniek is er een filmje voor linkshandigen en een filmpjhe voor rechtshandigen.

Waar is het te koop?
knookingHet meest uitgebreide starterspakket van de knook is ‘The knook expanded beginner set’.  Deze is in Nederland verkrijgbaar via bol.com. Deze set bevat 5 knooks in verschillende maten, 5 koorden, clips, maasnaalden en een instructieboekje. Kortom alles wat je nodig hebt. Een review van deze set vind je hier. Er is ook een set met maar 3 naalden en 3 koorden, zonder instructiebokje, clips en naalden. Het nadeel van die set is vooral dat je dan maar 3 maten naalden hebt. De clips heb ik zelf nog niet gebruikt, dus die zou ik niet missen. Maasnaalden heb ik al. En het instructieboekje is eigenlijk niet echt nodig als je youtube tot je beschikking hebt. In het instructieboekje staan alleen de basistechnieken, de informatie op Youtube is veel uitgebreider. En filmpjes zijn sowieso vaak duidelijker dan foto’s in een boekje.

Sinds ik zelf de bovenstaande set van bol.com heb gekocht is het blijkbaar populairder geworden. De levertijd is nu ‘vandaag besteld, morgen in huis’, maar de set is ook flink duurder geworden. Tijd om zelf wat te gaan ondernemen. Ik heb zelf een paar setjes ingekocht en die verkoop ik nu in mijn webshop op http://nl.dawanda.com/shop/ystracrafts. Deze sets bestaan uit alleen de knooking naalden zelf, een instructieboekje of koorden zitten er niet bij. Het scheelt je een hoop geld. En deze sets bestaan ook nog eens uit 7 naalden in plaats van 5. Als je op de onderstaande foto’s klikt kom je direct bij de producten uit.

houten knooks 7 stuks / knooking naalden kunststof knooks 7 stuks / knooking naalden

Ik vind zelf de bamboe set iets fijner werken, maar het scheelt niet veel. De maten van de naalden in de sets overlappen grotendeels, maar in de bamboe set zit ook een maat 3,5 en in de kunststof set zit ook een maat 7. De maten 4 t/m 6,5 (in stappen van 0,5) zitten in beide sets.

Waarom knooken?
Maar waarom zou je gaan knooken als je ook gewoon kan gaan breien? Knooking heeft wel een paar voordelen. Ten eerste het voordeel dat net al is genoemd, dat je alles met 1 naald af kan en daarnaast eigenlijk geen andere accessoires nodig hebt. Maar ik merk zelf dat de beweging die je maakt prettiger is. Als ik lang zit te breien krijg ik vaak last van mijn schouders, maar bij knooking heb ik daar geen last van. Het schijnt dat er mensen zijn met reumatische aandoeningen die daardoor niet meer kunnen breien, maar die dit wel kunnen. Knooking is ook makkelijker te leren. Het is bijna onmogelijk om steken te laten vallen, wat beginnende breiers wel vaak gebeurt. En ik vind het zelf een leuke techniek en daardoor een heel erg leuke afwisseling met het breien.

Zelf knooken?
Wil je iets meer zien van wat je met knooking kan doen? Bekijk dan de omschrijving van de werkstukken die ik al met de knook heb gemaakt door op de onderstaande afbeeldingen te klikken.

knooking mutsrechte sjaal met gaatjes

lappendeken knookingknooking sjaal breien gebroken boordsteek

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>