Eindelijk een trui die past!

Trui breien met Fenna breigaren en patroon uit 6000+ pullover possibilities

Trui breien met Fenna

Ik schreef eerder al eens over het boek ‘6000+ Pullover possibilities‘. Dit boek had ik gevonden op mijn favoriete webshop bol.com en leek me echt iets voor mij, omdat ik al zo vaak heb gehad dat een patroon dat ik wil breien en het garen dat ik ervoor wil gebruiken net niet bij elkaar passen. En met dit boek, waarbij je alle patroononderdelen zelf kan combineren en ze allemaal in 9 stekenverhoudingen (en 8 maten) uitgewerkt zijn, zou dit probleem hopelijk opgelost zijn. En dit is het resultaat. Hij is een beetje saaier dat ik had gehoopt, maar hij zit als gegoten en is heel lekker warm. Ik ben er heel blij mee. 

Gebruikte materialen

5 bollen Fenna breigaren (100 gram), 1,99 euro per bol
Bamboe breinaalden nr 4
Rondbreinaalden nr 4 (voor de hals)

Omschrijving

Ik ga niet een omschrijving uit een boek overschrijven, dat kan natuurlijk niet. Maar voor als je dezelfde trui met hetzelfde boek zou willen maken omschrijf ik hier wel wat ik gedaan heb.

Ik heb gekozen voor de trui met een recht silhouette, een ronde hals en lange mouwen. Dit zijn allemaal verschillende onderdelen die je dan met elkaar combineert. Ik vind bij mezelf de ‘set-in’ mouwen het beste staan. Dat zijn mouwen waarbij je de armsgaten met een ronding breit en de mouwen met een mouwkop met een ronding. Het makkelijkst is een trui met rechte mouwen. Daarbij brei je geen vorm voor de armsgaten en brei je de mouwen eigenlijk zonder kop. Alleen dan krijg je een schouder die ook nog een stukje over je bovenarm loopt, een beetje een hangende schouder. Ik vind dat bij anderen wel leuk staan bij oversized vesten, maar voor deze trui leek het mij niet schikt.

Ik heb deze trui helemaal volgens de instructies van het boek gebreid, zonder ook maar iets aan te passen omdat het bij mij anders uitkwam ofzo. Ik heb nog wel een paar dingetjes uitgerekend, bijvoorbeeld bij hoeveel toeren na het begin van het armsgat ik aan de hals moest gaan beginnen. Dit kan je ook gewoon opmeten, want er staat bij op welke hoogte je moet beginnen met het afkanten van de hals. Maar ik vond het prettiger om het uit te rekenen, dan om tussendoor steeds te moeten meten of ik er al ben. Uiteraard meet ik het wel even na.

Achteraf gezien had ik de boorden, zowel de hals als de mouwen en onderkant, beter met een kleinere maat breinaald kunnen breien. De onderrand is net een beetje breed en heeft de neiging tot omkrullen. En aan de achterkant valt de halsboord ook een beetje naar buiten. Aan de voorkant val de halsboord wel goed en ik heb lang haar wat er aan de achterkant overheen valt, dus ik ga het niet uithalen. Ik vind het wel een beetje dom van mezelf, want ik heb de maat breinaald gewoon in huis en het is helemaal geen extra werk om de boord met een andere naald te breien. Ik heb er gewoon slecht over nagedacht, want ik wist eigenlijk wel dat ik de meeste patronen die ik heb gebreid dit wel wordt gedaan.