Sokken breien in halve patentsteek

sokken breien

Hieronder volgt de beschrijven voor het breien van deze sok. Deze beschrijving is voor sokken in maat 39/40. De steek die gebruikt wordt voor het breien van deze sokken is zeer elastisch. Daardoor is het niet nodig om een hiel te breien, maar brei je één recht stuk. De maat is makkelijk aan te passen door het rechte stuk iets langer of korter te maken.

Materialen

  • 150 gram Scheepjeswol Catania (50 gram per bol)
  • Sokkennaalden dikte 2,5
  • Borduurnaald om af te werken

Steken opzetten

Zet 48 steken op. Zet de steken op op twee naalden. Hierdoor wordt de rand elastischer. Als de steken zijn opgezet trek je er voorzichtig een naald uit.

opzetten op 2 naalden

De eerste toer

De eerste toer brei je afwisselend 1 steek recht, 1 steek averecht. Je verdeeld hierbij de steken over 4 naalden.

verdelen over 4 naalden

Na de laatste steek maak je de loop dicht door de volgende toer te beginnen op de vijfde naald.

insteek dichtmaken

Het rechte stuk

De tweede toer wordt alsvolgt gebreid:

  • 1 steek recht
  • Draad onder de naald door naar voren halen.
  • De volgende steek averecht afhalen.
  • De volgende steek recht breien. Hierdoor komt er een omslag over de averecht afgehaalde steek.
  • Herhaal bovenstaande stappen een gehele ronde.

Draad naar voren halen

draad naar voren

Averecht afhalen

averecht afhalen

averecht afhalen 2

Volgende steek recht breien met omslag

recht met omslag

De derde toer gaat alsvolgt:

  • Eerste steek recht.
  • Tweede steek + omslag samen averecht breien.
  • Herhaal de vorige stappen de gehele ronde.

steek en omslag samen

Herhaal de tweede en de derde toer totdat je een ‘slang’ hebt van 33 centimeter. Begin dan aan de teen.

Teen

  • Brei 6 toeren recht.
  • Brei de volgende toer 4 steken recht en brei de volgende twee steken recht samen. Herhaal dit de hele toer.
  • Brei 4 toeren recht.
  • Brei de volgende toer 3 steken recht en brei de volgende twee steken recht samen. Herhaal dit de hele toer.
  • Brei 3 toeren recht.
  • Brei de volgende toer 2 steken recht en brei de volgende twee steken recht samen. Herhaal dit de hele toer.
  • Brei 2 toeren recht.
  • Brei de volgende toer 1 steek recht en brei de volgende twee steken recht samen. Herhaal dit de hele toer.
  • Brei 1 toer recht.
  • Brei steeds 2 steken samen.

Na de laatste toer zijn er nog 8 steken over. Knip de draad af, maar zorg dat er nog een stukje over is. Haal de draad door een naald. Haal de naald door de 8 overgebleven steken. Nu kun je de breinaalden verwijderen. Trek de draad strak aan en hecht hem af . Keer de sok om.

Ik ben zelf enthousiast geworden over sokken breien door deze ‘sokken breien boek-box‘. In deze box zit een boekje met patronen voor 28 verschillende sokken in verschillende moeilijkheidsgraden. Er zitten ook 3 bolletjes sokkengaren van 50 gram bij (het materiaal om de sokken die op de voorkant staan afgebeeld te maken) en er zitten 5 sokkennaalden bij die bij het garen horen. Kortom, alles wat je nodig hebt om te beginnen met sokken breien zit in deze box.

sokkenboekbox