Een zomerse omslagdoek breien, de simplicity triangle shawl

Mijn eerste driehoekige omslagdoek

simplicity triangle shawl, mijn eerste gebreide omslagdoekIk brei vaak sjaals, maar ik ziek op internet vaak ook hele mooie omslagdoeken voorbij komen. Ik wilde ook wel eens zo’n omslagdoek breien. Ik ben maar begonnen met een makkelijke. De naam is dan ook simplicity triangle shawl. Het breigaren heb ik gekocht in een aanbieding bij het Kruidvat. Het waren 3 bollen voor 3 euro, maar ik heb er maar 2 gebruikt, dus deze sjaal heeft me maar 2 euro gekost.

Dit breigaren is eigenlijk bedoeld voor naald 2 en heeft een looplengte van 280 meter. Maar het patroon was voor naald 4,5 en die heb ik ook gebruikt. Daardoor is de omslagdoek lekker dun geworden, dus wel geschikt voor als het in de zomermaanden een beetje af begint te koelen. Ik vermoed wel dat de omslagdoek door dit dunne garen wel wat kleiner is geworden dan hij zou moeten zijn, maar waarvoor ik hem wil dragen is dat geen probleem.

Materiaal

2 bollen katoen garen van Kruidvat (50 gram, 280 meter), helaas niet vast in het assortiment
Bamboe rondbreinaald 4,5, 80 cm

Patroon

Het is breipatroon van deze omslagdoek is gratis, wel in het Engels. Ik vond hem op Ravelry: http://www.ravelry.com/patterns/library/simplicity-triangle-shawl. Hij is goed te doen, ook voor iemand die nog geen ervaring heeft met het breien van driehoekige omslagdoelen.