Brioche colsjaal breien

Een omschrijving met video

brioche colsjaal breien

Hieronder volgt een video die laat zien hoe ik deze tweekleurige brioche colsjaal heb gemaakt. Onder de video staat een omschrijving, inclusief de gebruikte materialen. Een ervaren breister zal denk ik genoeg hebben aan de omschrijving, maar de video maakt het hoop ik duidelijker voor degenen die nog nooit brioche hebben gebreid. Overigens wordt deze steek ook wel de patentsteek genoemd.

Materialen
1 bol wit acrylgaren Action (50 gram, 257 meter) – Kleur 1
1 bol gekleurde sokkenwol Opal (100 gram, 425 meter) – Kleur 2 (Niet de hele bol nodig)
Rondbreinaalden 80 cm nr 2,5
Rondbreinaalden 80 cm nr 3,5

details

Omschrijving
Voor deze sjaal heb ik 280 steken in kleur 1 opgezet op rondhreinaald nr 3,5 en het werk gesloten. Deze sjaal is dan ruim genoeg om 2 keer om te slaan.

Toer 1: brei afwisselend 1 recht, 1 averecht in kleur 1, tot het einde van de ronde bereikt is
Toer 2: Brei vanaf nu verder met rondhreinaald nr 2,5. Begin met kleur 2. Brei 1 st recht, haal de draad naar voren en haal de volgende steek averecht af. Brei de volgende steek weer recht. Hierdoor ontstaat er een omslag over de averechte steek. Herhaal ‘1 steek recht, draad naar voren en volgende steek averecht afhalen’ tot het einde van de ronde
Toer 3: Ga verder met kleur 1. Zorg dat de draad aan de voorkant van het werk is, haal de eerste (rechte) steek averecht af, maak een omslag en brei de volgende steek, inclusief de omslag van de vorige toer, averecht. Herhaal dit tot het einde van de ronde.
Toer 4: Ga weer verder met kleur 2: Brei de eerste steek, inclusief de omslag van de vorige toer, recht, haal de draad naar voren en haal de volgende steek averecht af. Herhaal dit tot het einde van de ronde.

Het haal toer 3 en 4 tot de gewenste hoogte van de colsjaal is bereikt. Brei dan weer verder met breinaald nr 3,5 en kleur 1.

Brei de volgende toer afwisselend 1 recht, 1 averecht, inclusief de omslagen.

Hierna kun je gaan afkanten.