Muts gebreid op een breiring

 Hoe brei je een muts op een breiring?

Hieronder vind je de beschrijving van hoe je deze muts kunt breien op een breiring.

muts met breiring

Materiaal

Deze muts is gemaakt met de breiringen van de HEMA. Deze muts is voor een man en is gemaakt op de een-na-grootste ring. Ik heb hiervoor 1 bol van het garen Pittsburgh van Scheepjeswol gebruikt (100 gram, looplengte 188 meter). Dit garen is geschikt voor pennen 4,5 – 5, maar voor deze breiring is veel dikker garen nodig. Daarom heb ik met behulp van de keukenweegschaal de bol gesplitst in twee bollen van 50 gram, om met dubbele draad te kunnen werken.

Werkwijze

Op 1 plek op de breiring zit een pinnetje aan de buitenkant. Hier wikkel je het garen eerst een keer omheen. Dit is het beginpunt. Omwikkel iedere pin met garen. Druk het naar onder op de pin en omwikkel iedere pin nog een keer.

breiring steken opzetten

Daarna kan je gaan beginnen met ‘breien’. Met het bijgeleverde haakje haal je op iedere pin de onderste lus over de bovenste lus. Nu is de eerste toer gemaakt. Herhaal dit door steeds de pinnen met garen te omwikkelen en daarna de onderste lus over de bovenste te halen. Na een paar toeren kan je het beginnetje van het garen wel van de pin aan de buitenrand halen

De rand

Nadat je een stuk hebt gebreid maak je de rand. De persoon voor wie deze muts bestemd was wilde een dikke rand van 10 cm. Om de rand te maken vouw je wat je tot nu toe hebt dubbel, dus bij deze muts heb ik eerst 20 cm gebreid voordat ik de rand ging maken. Dat gaat alsvolgt: Haal de onderrand van het breiwerk naar binnen en zet de lussen van de onderste rij op de pinnen.

muts op breiring rand 1

Je kan zien dat je ‘recht’ zit doordat de lus bij het draadje van het begin van de bol boven de pin aan de buitenkant zit. Let wel op dat je de draad waarmee je werkt niet per ongeluk ergens tussen stopt! Als je klaar bent net alle lussen van de onderrand weer op de pinnen zetten ziet het er alsvolgt uit:

must op breiring rand 2

Haal nu de onderste lus op iedere pin over de bovenste lus. Nu is de dubbele rand klaar en kan je verder gaan breien.

Afwerken

Wanneer de gewenste hoogte van de muts bereikt is knip je de draad af met een lengte van ongeveer 50 cm. Deze haal je door de bijgeleverde naald. Haal de draad door alle lussen en trek hem hard aan. Hierdoor trek je alles bij elkaar. Nu kun je de losse draden gaan afhechten en dan is de muts af.

Let op: De muts kan wel iets kleiner uitvallen dan je had verwacht, doordat op het eind alle steken naar het midden worden getrokken. Denk hieraan wanneer je besluit om de muts af te gaan ronden.

muts breien op breiring

Een gedachte over “Muts gebreid op een breiring”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *