Weer een nieuwe sjaal erbij

Sjaal breien in Trellis steek

trellis sjaal breienIk had een tijdje geleden deze steek op Pinterest gezien en ik wilde  graag een sjaal breien met die steek. Het zag er alleen wel een beetje moeilijk uit, vond ik. Maar toen ben ik eens op de website gaan kijken waar die werd beschreven en het was eigenlijk best makkelijk. Dus nu heb ik er weer een mooie sjaal bij nu het weer kouder begint te worden.

Materiaal
2,5 bol Soft baby van Zeeman (0,89 euro per bol)
Breinaalden 3,5 mm

Beschrijving

Het originele patroon komt van een Engelse website: http://www.purlsoho.com/create/2014/04/04/lauras-loop-trellis-scarf/. Op deze website staan ook duidelijke foto’s van hoe het moet, die ga ik hier niet kopiëren. Ik zal de beschrijving hieronder wel vertalen.

trellis detail rondSteken opzetten: Een meervoud van 6 +1, (Ik had er 73)

Toer 1 (verkeerde kant):  1 averecht afhalen, 1 averecht, 1 recht, averecht tot laatste 3 steken, 1 recht, 2 averecht

Toer 2 (goede kant): 1 averecht afhalen met draad aan de achterkant, 1 recht, 1 averecht *1 recht, 5 afhalen met draad aan de voorkant, herhaal vanaf * tot de laatste 4 steken, 1 recht, 1 averecht, 2 recht.

Toer 3 (en alle volgende oneven toeren): herhaal toer 1

Toer 4: 1 averecht afhalen met draad aan de achterkant, 1 recht, 1 averecht, *3 recht, 1 recht onder de losse draad, 2 recht, herhaal vanaf * tot laatste 4 steken, 1 recht, 1 averecht, 2 recht.

Toer 6: 1 averecht afhalen met draad aan de achterkant, 1 recht, 1 averecht, 3 afhalen met draad aan voorkant, *1 recht, 5 afhalen met draad aan de voorkant, herhalen vanaf * tot de laatste 7 steken, 1 recht, 3 afhelen met draad aan voorkant, 1 averecht, 2 recht

Toer 8: 1 averecht afhalen met draad aan de achterkant, 1 recht, 1 averecht, *1 recht onder losse draad, 5 recht, herhaal vanaf * tot de laatste 4 steken, 1 recht onder losse draad, 1 averecht, 2 recht.

Herhaal toer 1 t/m 8 totdat de gewenste lengte is bereikt.

Hoe het ‘1 recht onder losse draad’ werkt is heel duidelijk te zien op de foto op de originele website.

Mijn ervaring

Ik vond het een heel erg leuke sjaal om te breien. Aan het begin was ik wel gefrusreerd, want ik heb een aantal keer opnieuw moeten beginnen. Eerst was ik al een eind op weg toen ik door kreeg dat ik niet genoeg breigaren had om er een hele sjaal van te maken. Toen moest ik opnieuw beginnen met ander garen. Daarna vond ik na een stuk dat de sjaal echt te smal werd, dus toen ben ik weer opnieuw begonnen. Bij die poging kwam ik er na een stukje achter dat ik aan het begin een foutje had gemaakt en moest ik weer opnieuw beginnen. En die poging is uiteindelijk geslaagd.

Mijn sjaal krult wel aan de onderkant en aan de zijkanten, maar die van het voorbeeld. Waarschijnlijk zal blokken wel helpen, maar daar ben ik nog niet aan toe gekomen.