Snel gebreide wantjes

wantjes breien wanten breien kinderhandschoenen breienEen paar dagen geleden was het ineens koud. En ik had voor mijn oudste zoontje (2,5 jaar) geen passende handschoentjes. Het jasje met bijpassende wantjes die hij vorig jaar had zijn nu van de jongste (bijna 1). Dus heb ik op zondagmiddag snel een paar wantjes gebreid met een restje dat ik nog in huis had. Het is niet de leukste kleur voor kinderwantjes en het is ook niet het meest spectaculaire patroon, maar ze zijn lekker warm en snel klaar, dus ze konden meteen in gebruik genomen worden.

Materiaal

Restje van een bol Saskia van de Wibra (1 euro)
Bamboe rondbreinaald 80 cm nr 3,5

Ik heb zelf de wanten rond gebreid met de magic loop techniek. Ze kunnen ook gewoon heen-en-weer gebreid worden. Ik geef eerst een omschrijving van hoe je ze maakt als je rond breit en daarna hoe je ze maakt op gewone breinaalden.

Omschrijving (rondbreien)

Zet 36 steken op en sluit rondje

Brei 10 toeren ribbelsteek (afwisselend 1 recht 1 averecht)

Brei 30 toeren tricotsteek (alle steken recht)

Brei 2 samen, 4 recht (herhaal tot einde van de toer)

1 toer recht

Brei 2 samen, 3 recht (herhaal tot einde van de toer)

1 toer recht

Brei 2 samen, 2 recht (herhaal tot einde van de toer)

1 toer recht

Brei 2 samen, 1 recht (herhaal tot einde van de toer)

1 toer recht

Brei 2 samen (herhaal tot einde van de toer)

Er zijn dan nog 6 steken over. Knip de draad af, zorg voor voldoende lengte. Haal de draad voor de 6 overgebleven steken, trek aan en hecht af.

Omschrijving (heen-en-weer)

Zet 36 steken op

Brei 10 toeren ribbelsteek (afwisselend 1 recht 1 averecht)

Brei 30 toeren tricotsteek (afwisselend 1 toer recht en 1 toer averecht)

Brei 2 samen, 4 recht (herhaal tot einde van de toer)

1 toer averecht

Brei 2 samen, 3 recht (herhaal tot einde van de toer)

1 toer averecht

Brei 2 samen, 2 recht (herhaal tot einde van de toer)

1 toer averecht

Brei 2 samen, 1 recht (herhaal tot einde van de toer)

1 toer averecht

Brei 2 samen (herhaal tot einde van de toer)

Er zijn dan nog 6 steken over. Knip de draad af, zorg voor voldoende lengte. Haal de draad voor de 6 overgebleven steken, trek aan, naai de zijnaad dicht en hecht af.