Lagen bladeren sjaal breien

blad sjaal breienHet is hartje zomer en ik heb weer een sjaal gebreid. Blijkbaar vind ik sjaals breien toch gewoon het leukst om te doen. Ik had een foto van deze sjaal gezien op Pinterest en ik vond hem meteen leuk. De omschrijving leek lastig, maar als je het patroon eenmaal door hebt is het goed te doen. Het bladerenpatroon is een serie van 8 toeren die zich steeds herhaalt en op een gegeven moment ga je de logica er in zien.

Materiaal: Ongeveer 1,5 bol Soft van Zeeman (0,89 euro per bol)

Omschrijving:

De oorspronkelijke omschrijving in het Engels staat op de volgende website: http://brookenelson.com/leafscarfpattern.html. Hieronder volgt mijn omschrijving in het Nederlands

In het oorspronkelijke patroon stond de hele toer per steek omschreven, maar daarbij raakte ik aan het begin steeds de draad kwijt. Ik heb hem opgedeeld in de blokjes van de verschillende patroondelen. Dit heb ik mede gedaan omdat ik de sjaal vrij smal vind ik en overweeg om er nog een te maken met nog een extra bladerpatroon en een extra rij gaatjes.

blad sjaal op paspop

Voor deze (smalle) versie moeten er 39 steken opgezet worden. In de oneven toeren zitten meer meerderingen dan minderingen en na iederen oneven toer staan er 41 steken op de naald. In de even toeren zitten juist weer twee minderingen meer, dus dan zijn het eer weer 39.

Begin met 10 toeren ribbelsteek (alleen maar recht breien).

Daarna:

Oneven toeren (goede kant): Haal de eerste steek af, 2 recht, patroon 1, 2 averecht, patroon 2, 2 averecht, patroon 1, 2 recht, haal laatste steek af.

Even toeren (verkeerde kant): 3 recht, patroon 1, 2 recht, patroon 2, 2 recht, patroon 1, 3 recht.

Herhaal dit tot de gewenste lengte is bereikt en sluit af met nog 10 toeren ribbelsteek. Kant daarna af.

Patroon 1 (de rij gaatjes)

Oneven toeren (goede kant): 1 afhalen 1 breien en afgehaalde steek over de gebreide halen (ABO, afhalen, breien, overhalen), omslag, 2 recht

Even toeren (verkeerde kant): 2 steken averecht samen breien, omslag, 2 averecht

Patroon 2 (de bladeren)

Toer 1: 7 recht (R), 2 steken recht samen breien (2RS), 1 omslag (O), 1 R, 1 O, 1 averecht (A), 1 O, 1 R, 1 O, 1 afhalen 1 breien en afgehaalde steek over de gebreide halen (ABO), 7 R

Toer 2: 6 A, 2 averecht samen door achterkant lus* (ASAL), 3A, 1R, 3A, 2 averecht samen (AS), 6A

Toer 3: 5R, 2RS, 1R, 1O, 1R, 1O, 1R, 1A, 1R, 1O, 1R, 1O, 1R, ABO, 5R

Toer 4: 4A, 2ASAL, 5A, 1R, 5A, 2AS, 4A

Toer 5: 3R, 2RS, 2R, 1O, 1R, 1O, 2R, 1A, 2R, 1O, 1R, 1O, 2R, ABO, 3R

Toer 6: 2A, 2ASAL, 7A, 1R, 7A, 2AS, 2A

Toer 7: 1R, 2RS, 3R, 1O, 1R, 1O, 3R, 1A, 3R, 1O, 1R, 1O, 3R, ABO, 1R

Toer 8: 2ASAL, 9A, 1R, 9A, 2AS

* Bij de even toeren moet steeds de eerste keer averecht samen breien door de achterkant van de lus. Dan steek je eigenlijk eerst in de tweede steek en dan pas in de eerste. Ik vond dit eerst maar lastig en dacht dat gewoon averecht samen breien ook wel kon. Maar dan ‘vallen’ de steken de verkeerde kant op. Daarna ben ik het wel goed gaan doen. Hieronder een foto om het verschil te laten zien. Links is hoe niet niet moet en rechts hoe het wel moet.

blad sjaal detail

Een gedachte over “Lagen bladeren sjaal breien”

Reacties zijn gesloten.