Breien voor goedgemutste breicampagne

Ook dit jaar kunnen we weer minimutsjes breien voor een goed doel

IMG_3329

Ook dit jaar heeft Innocent weer de goedgemutste breicampagne. Er worden mutsjes ingezameld die in de maand januari op de flesjes van de Innocent smoothies worden gezet en voor ieder verkocht flesje met mutsje wordt er geld gedoneerd aan het Nationaal Ouderenfonds. De mutsjes zijn heel erg klein, op naalden nr 3 moet je 28 steken opzetten en 16 toeren breien, dus er is bijna geen restje te klein om een mutsje van de maken.

Op de website van de goedgemutste breicampagne staat meer informatie en er staan een paar voorbeeldpatronen. Het basispatroon is alsvolgt.

Zet met naalden nr 3 28 steken op. Brei 14 toeren in tricotsteek. Brei in de 15e toer steeds 2 steken samen zodat je 14 steken overhoudt. Brei in de 16e toer steeds 2 steken samen zodat je 7 steken overhoudt. Knip de draad af, haal die door de lussen van de overgebleven steken en trek aan. Naai daarna ze zijkanten aan elkaar. Als extraatje kan er nog een pompon op gemaakt worden. Een variatie is een gestreept mutsje en er zijn ook nog patronen voor een aarbei mutsje en een schapenmutsje. De omschrijvingen van die patronen vind je op http://www.degoedgemutstebreicampagne.nl/patronen.

Ik brei zelf de mutsjes rond op sokkennaalden. Dat vind ik fijner, want dan hoef ik alleen maar recht te breien in plaats van 1 toer recht en 1 toer averecht. En ik hoef de zijkant niet meer dicht te naaien. Ik verdeel de steken over drie naalden en gebruik een vierde om mee te breien (en eventueel een vijfde voor kabels).

In de gallerij van de goedgemutste breicampagne staan echte kunstwerken. Hier ben ik zelf helaas niet toe in staat. En als ik eenvoudige maak, kan ik er ook meer maken. Ik heb wel zelf nog een paar (eenvoudige) variaties op het basispatroon bedacht. Ik omschrijf ze hieronder. Houd er rekening mee dat ik rondbrei. Als je heen-en-weer breit, dan moet je er rekening mee houden dat averecht dan recht is en andersom en dat de eerste steek van een toer de laatste is en andersom

Mutsje met kabels

IMG_3325

Zet 28 steken op en verdeel die over 3 naalden.

Toer 1 en 2: 1 recht, 1 averecht (herhaal dit tot het einde van de toer).

Toer 3 en 4: 3 averecht, 2 recht, 2 averecht (herhaal dit tot het einde van de toer)

Toer 5: 3 averecht, 1 steek op kabelnaald zetten, 1 steek recht, steek van kabelnaald recht breien, 2 averecht (herhaal dit tot het einde van de toer)

Toer 6: Als toer 3 en 4.

Herhaal toer 3 t/m 6 nog twee keer. Brei dan steeds twee steken samen tot er 14 steken over zijn. Brei in de volgende toer weer steeds 2 steken samen totdat er 7 steken over zijn. Knip de draad af en haal die door de overgebleven steken. Trek aan en hecht af. Maak er eventueel nog een pompon op.

Mutsje met overgehaalde steek

IMG_3327

Zet 28 steken op en verdeel die over 3 naalden.

Toer 1 en 2: Brei 3 steken recht en haal 1 steek averecht af met de draad naar de achterkant (herhaal dit tot het einde van de toer)

Toer 3: Brei alle steken recht.

Herhaal toer 1 t/m 3 nog 4 keer. Brei dan steeds twee steken samen tot er 14 steken over zijn. Brei in de volgende toer weer steeds 2 steken samen totdat er 7 steken over zijn. Knip de draad af en haal die door de overgebleven steken. Trek aan en hecht af. Maak er eventueel nog een pompon op.

Mutje met ribbels

IMG_3326

Zet 28 steken op en verdeel die over 3 naalden.

Toer 1 en 2: 1 recht, 1 averecht (herhaal dit tot het einde van de toer).

Toer 3 en 4: Brei de hele toer recht.

Toer 5: Brei de hele toer averecht.

Hierhaal toer 3 t/m 5 nog 3 keer. Brei nog een toer recht.  Brei dan steeds twee steken samen tot er 14 steken over zijn. Brei in de volgende toer weer steeds 2 steken samen totdat er 7 steken over zijn. Knip de draad af en haal die door de overgebleven steken. Trek aan en hecht af. Maak er eventueel nog een pompon op.

Ik heb ook nog een omschrijving gemaakt van hoe je de pomponnetjes maakt. Kijk hiervoor op http://www.ikwilbreien.nl/goed-doel/een-pompon-maken/.