Een katoenen slabbetje breien

Leuk als kraamkado, of voor je eigen baby!

Slabbetjes kun je met kleine kinderen eigenlijk niet genoeg hebben. Als je een project zoekt waar je geen maanden mee bezig bent, dan is een slabbetje breien ideaal. Het kost niet eens een hele bol, dus waarschijnlijk is er zelfs nog wel ergens een restje te vinden waar je een slabbetje mee kan breien.

basic slabbetje breien

Materiaal

1 bol Phil Coton 3 van Phildar (50 gram, 120 meter). Breinaalden nr. 3 en haaknaald nr 3.

Omschrijving slabbetje breien.

Ik heb een telpatroon gemaakt. Wanneer je hiermee bekend bent spreekt het waarschijnlijk voor zich, anders volgt hier een uitleg: Het telpatroon is als het ware het breiwerk van de goede kant gezien. Je begint dus eigenlijk rechtsonder met breien. Een leeg vakje is een rechte steek. Omdat je het telpatroon van de goede kant bekijkt is het dus op de heengaande toer een rechte steek en op de teruggaande toer een averechte. Het stipje is aan de goede kant een averechte steek en op de teruggaande toer een rechte. Op de plaats van de kruisjes moet geen steek komen.

Zet 56 steken op. Brei de eerste toer afwisselend 1 steek recht, 1 steek averecht. De tweede toer brei je de tegengestelde steek van de vorige toer (vanaf de goede kant gezien). Hierdoor krijg je een steek die ‘gerstekorrel’ heet.

Bij toer 2 t/m 11 wordt er aan het eind van iedere toer 1 steek gemeerderd.

Alleen de eerste 7 toeren worden in gerstekorrel gebreid en vanaf dan worden alleen de eerste en laatste 6 steken in gerstekorrel gebreid en de rest in tricotsteek.

Vanaf toer 81 worden er ook in het midden gerstekorrel steken gebreid, volg hierbij het telpatroon.

Vanaf toer 87 worden de hoeken gemaakt. Kant de eerste steek af en kant de middelste 20 steken af.

slabbetje breien
Klik op de afbeelding voor een grotere weergave.

Brei eerst het linker deel af. Kant bij iedere toer de eerste steek af. Ga bij toer 91 weer geheel over op de gerstekorrel steek. Kant na toer 96 alle overgebleven steken af. Ga verder met de rechterkant.

De lintjes om het slabbetje mee vast te maken worden gehaakt. Ze zijn beiden 60 steken en ze worden aangehecht aan de punten van het middendeel.

Wil je een persoonlijker slabbetje breien? Dan kan je bijvoorbeeld de naam van het kindje erop borduren. Je kan ook de naam in het slabbetje breien door recht en averecht af te wisselen. In het onderstaande voorbeeld heb ik ervoor gekozen om in plaats van de tricotsteek de averechte stricotsteek te gebruiken en ik heb met rechte steken de naam erin gebreid. Wanneer je het andersom doet kunnen door het reliëf de rechte lijnen deels wegvallen.

slabbetje breien

slabbetje breien 2

Een gedachte over “Een katoenen slabbetje breien”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *