Benodigdheden

Je hebt maar heel weinig nodig om te kunnen beginnen met breien:
  • Breinaalden
  • Breigaren
  • (Borduur)naald
 De breinaalden en het breigaren spreekt voor zich, de borduurnaald heb je nodig om losse draden af te hechten. Daarnaast zijn niet noodzakelijk, maar wel handig om te hebben:
  • Haaknaald
  • Kabelnaald
  • Toerenteller
  • Meetlint
Een haaknaald gebruik ik om steken op te halen die ik heb laten vallen. Dat komt helaas wel eens voor. Vanwege de gebogen kop van de naald is het makkelijker om met een haaknaald de gevallen steek terug te halen dan met een breinaald.

Een kabelnaald wordt, zoals de naam al zegt, gebruikt om kabels te breien. Ik heb deze neergezet bij optioneel, want als je geen kabels wilt breien heb je hem natuurlijk niet nodig. Maar als je wel kabels wilt breien is hij wel essentieel.

Een toerenteller is een heel eenvoudig tellertje dat je op je naald kan schuiven. Iedere toer draai je de teller weer eentje omhoog. De toerenteller is vooral handig als je een steek breid met weinig variatie, bijvoorbeeld de tricotsteek, waarbij je de tel van het aantal gebreide toeren snel kwijtraakt. Als je een patroon hebt dat iedere tien toeren herhaald wordt is een toerenteller niet nodig, dan kan je handiger het aantal patroontjes tellen. Je kan ook gewoon het aantal toeren tellen op je breiwerk, maar als dat er veel zijn is het makkelijk om de tel kwijt te raken.

Van het meetlint heb ik even getwijfeld of die bij het lijstje noodzakelijk of optioneel hoort. Op zich heb je een meetlint niet nodig om te kunnen breien, maar bij veel patronen wordt het wel gevraagd. Bijvoorbeeld: brei zes centimeter in boordsteek, ga dan over op tricotsteek. Maar als je een sjaal breit kan je prima zonder meetlint bepalen of hij lang genoeg is.
01. Styles Female 728x90